KÖVETELMÉNYRENDSZER
Semmelweis Egyetem, Általános Orvostudományi Kar
A gesztorintézet (és az esetleges közreműködő intézetek) megnevezése: Magatartástudományi Intézet
|
A tárgy neve: ORVOSI HUMANIÓRÁK
Angol nyelven: MEDICAL HUMANITIES Német nyelven: MEDIZINISCHE GEISTESWISSENSCHAFTEN Kreditértéke: 2 Teljes óraszám: előadás: gyakorlat: szeminárium: 28 Tantárgy típusa: kötelező kötelezően választható szabadon választható |
Tanév: 2020/2021 I. (őszi szemeszter) |
Tantárgy kódja1: |
Tantárgyfelelős neve: Dr. Kovács József
Munkahelye, telefonos elérhetősége: Semmelweis Egyetem, Magatartástudományi Intézet, +36 (1) 210-2953 Beosztása: intézetvezető, egyetemi tanár Habilitációjának kelte és száma: 2006. 05. 26 (231)
|
A tantárgy oktatásának célkitűzése, helye az orvosképzés kurrikulumában:
A tantárgy oktatásának célja az orvosi hivatásra való reflexió, egyrészt az orvosi humaniórák, humán tudományok történetének, témáinak, módszereinek bemutatása, másrészt az orvosképzés, a klinikai praxis területén, az orvos-páciens viszonyban megjelenő, az orvosi humaniórák hatáskörébe tartozó gyakorlati készségek fejlesztése révén.
|
A tárgy oktatásának helye (előadóterem, szemináriumi helyiség, stb. címe):
szemináriumi terem
|
A tárgy sikeres elvégzése milyen kompetenciák megszerzését eredményezi:
Ismeretek az orvosi humaniórák jelentése, területei, témái, megközelítései, módszerei, elméletei terén. Narratív és kulturális kompetencia fejlesztése. Nyitottság és érzékenység a reflektált praxisra (reflective practice), átgondolt orvosi hivatástudatra.
|
A tantárgy felvételéhez, illetve elsajátításához szükséges előtanulmányi feltétel(ek):
– |
A kurzus megindításának hallgatói létszámfeltételei (minimum, maximun), a hallgatók kiválasztásának módja:
Minimum 12, maximum 24.
|
A kurzusra történő jelentkezés módja: Neptun
|
A tárgy részletes tematikája2:
1. Az orvosi humaniórák (medical humanities) fogalma, kialakulása, szerepe (Dr. Nemes László) 2. Orvosképzés, szocializáció, hivatástudat, orvos-beteg kapcsolat (Dr. Nemes László) 3. Az orvoslás történeti-társadalmi beágyazottsága: reprezentációk és metaforák (Dr. Nemes László) 4. Vallás, spiritualitás, filozófia, kultúraközi tapasztalatok, orvoslás (Dr. Nemes László) 5. Betegségtörténet, patográfia, narratív medicina (Dr. Nemes László) 6. A betegség mint fenomenológiai, egzisztenciális tapasztalat (Dr. Nemes László) 7. Orvos-írók, reflektív praxis (Dr. Nemes László) 8. A mentális és neurológiai betegségek reprezentációja (Dr. Nemes László) 9. Az öregedés, halál, szexualitás kulturális reprezentációja (Dr. Nemes László) 10. Nemi szerepek az orvoslásban (Dr. Nemes László) 11. Betegség és gyógyítás a vizuális művészetekben (Dr. Nemes László) 12. Betegség és gyógyítás a digitális kultúrában (Dr. Nemes László) 13. Bioetika és az orvosi humaniórák (Dr. Nemes László) 14. A kurzus összefoglalása (Dr. Nemes László)
|
Az adott tantárgy határterületi kérdéseit érintő egyéb tárgyak (kötelező és választható tárgyak egyaránt!). A tematikák lehetséges átfedései:
bioetika, orvosi szociológia, orvosi antropológia, orvosi kommunikáció
|
A tantárgy sikeres elvégzéséhez szükséges speciális tanulmányi munka3:
Rövid prezentáció készítése a feldolgozott szakirodalom alapján.
|
A foglalkozásokon való részvétel követelményei és a távolmaradás pótlásának lehetősége:
A kiadott szakirodalom elolvasása, ami a pótlás lehetősége is.
|
A megszerzett ismeretek ellenőrzésének módja a szorgalmi időszakban4:
Az órákon való aktív részvétel.
|
A félév aláírásának követelményei:
Legalább 11 órán való aktív részvétel.
|
A vizsga típusa:
gyakorlati félév közi jegy (plusz a félév végi beszámoló esszé)
|
Vizsgakövetelmények5:
Rövid írásos beszámoló, esszé készítése.
|
Az osztályzat kialakításának módja és típusa6:
Öt fokozatú gyakorlati jegy:
5 (jeles): kevés hiányzás, kiváló munka, kimagasló órai aktivitás, magas minőségű prezentáció és esszé 4 (jó): kevés hiányzás, kiváló munka, órai aktivitás, jó minőségű prezentáció és esszé 3 (közepes): elfogadható számú hiányzás, órai aktivitás, elfogadható minőségű gyakorlati munka és esszé 2 (elégséges): elfogadható számú hiányzás, nem megfelelő gyakorlati munka 1 (elégtelen): nem elfogadható mennyiségű és minőségű órai munka, aktivitás, túl sok hiányzás
Órai aktivitás, gyakorlat: 50%, beszámoló esszé: 50%
|
A vizsgára történő jelentkezés módja:
Neptun
|
A vizsga megismétlésének lehetőségei:
A beszámoló esszé leadása a megadott határidőre.
|
A tananyag elsajátításához felhasználható nyomtatott, elektronikus és online jegyzetek, tankönyvek, segédletek és szakirodalom (online anyag esetén html cím):
Kötelező irodalom: Az egyes órákra kiadott, választott cikkek, fejezetek.
A kurzus alapjául szolgáló tankönyv: T. R. Cole, N. S. Carlin, R. A. Carson: Medical Humanities: An Introduction. Cambridge UP, 2014
Ajánlott olvasmányok: M. Evans, I. G. Finlay (eds.): Medical Humanities. BMJ Books, 2001 V. Bates, A. Bleakley, S. Goodman (eds.): Medicine, Health and the Arts: Approaches to the Medical Humanities. Routledge, 2015 R. Charon: Narrative Medicine: Honoring the Stories of Illness. Oxford UP, 2006 R. Charon, M. M. Montello (eds.): Stories Matter: The Role of Narrative in Medical Ethics. Routledge, 2002 D. Sulmasy: The Rebirth of the Clinic: An Introduction to Spirituality in Health Care. Georgetown UP, 2006 H. Carel: Illness. Routledge, 2018 S. Sontag: A betegség mint metafora. Európa Könyvkiadó, 1983 S. Sontag: Az AIDS és metaforái. Európa Könyvkiadó, 1990 Karinthy F.: Utazás a koponyám körül. 1937 (több kiadás) Csabai M.: Eset-történet: A klinikai mesétől az esetbankig. Oriold és Társai Kiadó, 2017
A szemináriumok vezetőjének a témához kapcsolódó írásai: Nemes L.: A test és a lélek gyógyítói: Orvoslás és filozófiai terápia az ókortól napjainkig. Nagyerdei Almanach. 2012 (3) 5, 2012/2. 1-13. Nemes L.: A klinikai etika visszatérése. LAM. 2014, 24(7), 386–392. Nemes L.: A betegség mint fenomenológiai tapasztalat. Nagyerdei Almanach, 2015/1. 21-33. Nemes L.: “Filozofálni annyi, mint felkészülni a halálra” – Filozófiai praxis az élet végén. Kharón: Thanatológiai Szemle, 2014/1, 1-19. Nemes L. Halál Kávéház – Egy új mozgalom a halálról való nyilvános diskurzus előmozdítására. Kharón: Thanatológiai Szemle, 2014/1, 42-48. Nemes L.: Narratív medicina és bioetika. Századvég, 2015/2, 74. 43-67. Nemes L.: The personal is also the political – A betegségnarratíva mint az emancipáció aktusa. Performa, 2020
|
A tárgyat meghirdető habilitált oktató (tantárgyfelelős) aláírása:
|
A gesztorintézet igazgatójának aláírása:
|
Beadás dátuma:
|
OKB véleménye:
|
Dékáni hivatal megjegyzése:
|
Dékán aláírása:
|
1 Dékáni Hivatal tölti ki, jóváhagyást követően.
2 Az elméleti és gyakorlati oktatást órákra (hetekre) lebontva, sorszámozva külön-külön kell megadni, az előadók és a gyakorlati oktatók nevének feltüntetésével. Mellékletben nem csatolható!
3 Pl. terepgyakorlat, kórlapelemzés, felmérés készítése, stb.
4 Pl. házi feladat, beszámoló, zárthelyi stb. témaköre és időpontja, pótlásuk és javításuk lehetősége.
5 Elméleti vizsga esetén kérjük a tételsor megadását, gyakorlati vizsga esetén a vizsgáztatás témakörét és módját .
6 Az elméleti és gyakorlati vizsga beszámításának módja. Az évközi számonkérések eredményeink beszámítási módja.