KÖVETELMÉNYRENDSZER
Semmelweis Egyetem, Általános Orvostudományi Kar
A gesztorintézet (és az esetleges közreműködő intézetek) megnevezése: Magatartástudományi Intézet |
A tárgy neve: Életmód orvoslás
Angol nyelven:– Német nyelven:– Kreditértéke: 2 Heti óraszám 2 szeminárium: Tantárgy típusa: szabadon választható |
Tanév: 2020-21 1 félév |
Tantárgy kódja:
AOSMAG619_1M (Új tárgy esetén Dékáni Hivatal tölti ki, jóváhagyást követően) |
Tantárgyfelelős neve: Dr habil Lázár Imre
Munkahelye, telefonos elérhetősége: SE Magatartástudományi Intézet Tel.: 06 70 3386935 Beosztása: egyetemi adjunktus Habilitációjának kelte és száma: KRE 2016 november 7. 20/2016/ EDHT egyetemi tanár (KRE) 2018.január 15. IV.-3/05632-2/2017
|
A tantárgy oktatásának célkitűzése, helye az orvosképzés kurrikulumában:
A tárgy az életmód és az egészségmegőrzés, a betegségek kockázati tényezői közötti kapcsolatokat tárgyalja, és célja az orvostanhallgatók érzékenyítése a magatartástudományok és az egészségfejlesztés és egészségnevelés orvosi feladatai iránt.
|
A tárgy oktatásának helye (előadóterem, szemináriumi helyiség, stb. címe):
szemináriumterem
|
A tantárgy feladata a képzés céljának megvalósításában: Az életvitel medicína a preventív medicína részét képező alterület, mely az egészségmegőrzéssel illetve betegségkockázatokkal kapcsolatos életviteli döntéseket vizsgálja, és azt befolyásolni szándékozik. |
A tantárgy felvételéhez, illetve elsajátításához szükséges előtanulmányi feltétel(ek):
nincs
|
A kurzus megindításának hallgatói létszámfeltételei (minimum, maximun), a hallgatók kiválasztásának módja:
20-40
|
A kurzusra történő jelentkezés módja:
Neptun
|
A tárgy tematikája:
1 hét szeminárium „A jó egészség megtartásának módjáról.” A „diaetetica” orvostörténetivonatkozásai 2. hét szeminárium Az egészséges életvitel orvosi szociológiai és antropológiai alapjai. Habitus és egészségmagatartás . Az egészségmagatartás módosítás etikája 3. Egészségkockázati viselkedés fejlődéslélektani és személyiséglélektani meghatározói 4. hét szeminárium Az életmód orvoslás és a pszichoszomatika kapcsolata. Az egészségmagatartás módosítás lehetősége – betegedukáció- és kognitív –viselkedésterápiás lehetősége, stresszmenedzsment tréningek 5. hét szeminárium Család és életviteli egészségkockázat 6. hét szeminárium Munkahely és életviteli egészségkockázatok, munkahely mint az életmódorvoslás színtere – diagnosztika, prevenció és intervenció 7. hét szeminárium Életvitel orvoslás és a bio-pszichoszocio-ökológiai paradigma Alvás és életviteli egészségkockázatok 8. hét szeminárium Táplálkozás és testkép, evészavarok és az életviteli egészségkocká 9. hét szeminárium A mozgásszegénység egészségkockázatai és a mozgás mint gyógyszer 10. hét szeminárium Függőségek hálójában –életviteli kihívások és megoldások 11. hét szeminárium Klinikai életmód medicína I.: viselkedésepidemiológiai ismeretek Belgyógyászati kórképek és az életmódorvoslás I. Kardiovaszkuláris kórképek, anyagcsere betegségek és az obezitás életvitel medicínája Gasztroenterológia és életmód orvoslás. A légúti betegségek életmód medicínája. 12. hét szeminárium Belgyógyászati kórképek és az életmódorvoslás II. Immunológiai betegségek életvitel orvoslása Balneológia és életviteli medicína 13. Életvitel medicína a családorvosi gyakorlatban és a szakrendelői ellátásban és az öntevékeny betegcsoportok, betegklubok különös tekintettel a közvetlen és közvetett orvosi kommunikáció egészségfejlesztő gyakorlatára 14. Tesztvizsga |
Az adott tantárgy határterületi kérdéseit érintő egyéb tárgyak (kötelező és választható tárgyak egyaránt!). A tematikák lehetséges átfedései:
Orvosi pszichológia 10 % Belgyógyászat 10 % Orvosi szociológia 5 % |
A tantárgy sikeres elvégzéséhez szükséges speciális tanulmányi munka:
(Pl. terepgyakorlat, kórlapelemzés, felmérés készítése, stb.) PPT prezentáció
|
A foglalkozásokon való részvétel követelményei és a távolmaradás pótlásának lehetősége:
A félév végi aláíráshoz szükséges a tantárgy gyakorlatainak legalább 75%-án (azaz legalább 10 gyakorlaton) való részvétel. |
A megszerzett ismeretek ellenőrzésének módja a szorgalmi időszakban:
(Pl. házi feladat, beszámoló, zárthelyi stb. témaköre és időpontja, pótlásuk és javításuk lehetősége.) PPT prezentáció
|
A félév aláírásának követelményei:
aktív órai jelenlét, PPT prezentáció
|
A vizsga típusa:
Teszt
|
Vizsgakövetelmények:
(Elméleti vizsga esetén kérjük a tételsor megadását, gyakorlati vizsga esetén a vizsgáztatás témakörét és módját.)
|
Az osztályzat kialakításának módja és típusa:
(Az elméleti és gyakorlati vizsga beszámításának módja. Az évközi számonkérések eredményeink beszámítási módja. PPT és teszt)
|
A vizsgára történő jelentkezés módja:
Az utolsó órán van a tesztvizsga.
|
A vizsga megismétlésének lehetőségei:
Egyeztetett időben,
|
A tananyag elsajátításához felhasználható nyomtatott, elektronikus és online jegyzetek, tankönyvek, segédletek és szakirodalom (online anyag esetén html cím):
A tananyag elsajátításához felhasználható jegyzetek, tankönyvek, segédletek és szakirodalom listája: Kötelező irodalom: az előadások ppt-i Ajánlott irodalom: ÉMOT ajánlások alapján Egyetemi jegyzet a Garry Egger, Andrew Binns, Stephan Rossner Lifestyle Medicine: Managing Diseases of Lifestyle in the 21st Century McGraw-Hill, és a Jeffrey I. Mechanick (Editor), Robert F. Kushner (Eds) Lifestyle Medicine: A Manual for Clinical Practice 1st ed. 2016 Edition kötetek alapján
|
A tárgyat meghirdető habilitált oktató (tantárgyfelelős) aláírása:
Dr habil Lázár Imre |
A gesztorintézet igazgatójának aláírása:
|
Beadás dátuma:
|
OKB véleménye:
|
Dékáni hivatal megjegyzése:
|
Dékán aláírása:
|