KÖVETELMÉNYRENDSZER
A tárgy neve: A reprodukció kulturális különbségei. A gyermekvállalás antropológiai és biológiai megközelítésben.
Kreditértéke: 2 kredit Heti óraszám: 2 tanóra előadás: gyakorlat: 2 tanóra szeminárium: Tantárgy típusa: kötelező kötelezően választható szabadon választható |
Tanév: 2021/22 I. félév |
Tantárgy kódja:
AOSMAG222_1M |
A tantárgy oktatásának célkitűzése, helye az orvosképzés kurrikulumában:
A tárgy célja, hogy a hallgatók az élet egyik legfontosabb, legmeghatározóbb eseményéről a biológiai és antropológiai szempontokat összekötve halljanak. A kurzus során a reprodukció és a gyermekvállalás momentumait, eseményeit párhuzamosan vizsgáljuk biológiai szempontból és a kapcsolódó kulturális tényezők mentén. Összeillesztjük, hogy a biológiai események hogyan befolyásolhatják a kultúrában való megjelenést, illetve a különböző kultúrákban megjelenő szemléletek, szokások hogyan hathatnak a biológiai működésre. A reprodukcióval, szüléssel/születéssel kapcsolatos biomedikális szemléletet tehát igyekszünk a bio-pszicho-szociális megközelítéssel kiegészíteni. Az órán elhangzottakat a hallgatók a társadalomtudományok kutatási módszereivel a gyakorlatban is vizsgálják, megtapasztalják.
|
A tárgy sikeres elvégzése milyen kompetenciák megszerzését eredményezi:
A tantárgy sikeres teljesítése során megszerezhető kompetenciák: Azon társadalmi, kulturális tényezők megismerése, amelyek a reprodukció, szülés/születés biológiai működésére hatással lehetnek. Ez a szemlélet a leendő orvos segítségére lehet munkája gyakorlása során bármely szakterületen, ha végiggondolja, megfontolja a lehetséges bio-pszicho-szociális hatások összefüggéseit. Felkészíti a hallgatót a szülés magatartástudományi szempontból való megközelítésére, a hallgató jártasságot szerez a szülés és reprodukció eseményeinek interkulturális szemlélettel való megértésében, segítésében. A tantárgy fontos pillérét adja az elvégzendő gyakorlati kutatás a kurzus témájában.
|
A tantárgy felvételéhez, illetve elsajátításához szükséges előtanulmányi feltétel(ek):
nincs |
A kurzus megindításának hallgatói létszámfeltételei (minimum, maximun), a hallgatók kiválasztásának módja:
A kurzus minimum 8, maximum 15 fővel indul. A hallgatók a kurzus meghirdetésekor jelentkezési sorrendben kerülhetnek a csoportba. |
A kurzusra történő jelentkezés módja:
Neptun |
A tárgy részletes tematikája:
szept. 10. Bevezetés, a tantárgyi követelmények ismertetése, a terepmunka és az írásbeli munka (dolgozat) előkészítése. Módszertani felkészítés. (Dr. Susánszky Anna) szept. 17. Párválasztás (Dr. Susánszky Anna) Párkapcsolatok, család (kapcsolati és család típusok, monogámia, poligámia, poligínia, élettársi kapcsolat) A gyermekvállalás kulturális és biológiai szempontjai, meghatározottsága (Dr. Susánszky Anna) szept. 24. A fogantatás antropológiája és biológiája. A termékenység / meddőség biológiai és kulturális vonatkozásai (Dr. Susánszky Anna) okt. 1. A várandósság időszaka, kulturális különbségek. Anya-magzat kapcsolat, és ennek hatása a kötődésre. (Dr. Susánszky Anna) okt. 8. Érdekek és jogok. Az anya és a baba érdekei és jogai a várandósság és szülés során. (Dr. Péter Orsolya[1]) okt. 15. Vajúdás. A fájdalom szerepe a kultúrában, a fájdalom megélésének különbözőségei.(Dr. Susánszky Anna) okt. 22. Segítők a szülés körül. (Dr. Susánszky Anna) okt. 29. Őszi szünet nov. 5. A szülés neuroendokrinológiája, avagy a szülés pszichobiológiája. (Dérné Faust Imola[2]) nov. 12. A szülés rítusai (a szülés, mint átmeneti rítus). A szülés medikalizációja, a kórházi szülés rítusai. (Dr. Susánszky Anna) nov. 19. A szülés/születés eseményeinek későbbi hatásai. (Dr. Susánszky Anna) nov. 26. A szülői stratégiák biológiája és kulturális különbségei. (Dr. Susánszky Anna) dec. 3. A hallgatók munkáinak bemutatása és értékelése. (Dr. Susánszky Anna) dec. 10. A hallgatók munkáinak bemutatása és értékelése. Összegzés. (Dr. Susánszky Anna)
|
Az adott tantárgy határterületi kérdéseit érintő egyéb tárgyak (kötelező és választható tárgyak egyaránt!). A tematikák lehetséges átfedései:
A tantárgy határterületen érintkezhet (jelentős átfedés nélkül) az Orvosi szociológia, Orvosi pszichológia, Orvosi etika, Orvosi kommunikáció, Orvosi antropológia egyes témaköreivel.
|
A tantárgy sikeres elvégzéséhez szükséges speciális tanulmányi munka:
A kurzus témájában végzendő kutató munka (terepmunka).
|
A foglalkozásokon való részvétel követelményei és a távolmaradás pótlásának lehetősége:
A gyakorlatokon jelenléti ív vezetésével. A tantárgy óráinak 75%-án való részvétel.
|
A megszerzett ismeretek ellenőrzésének módja a szorgalmi időszakban:
A hallgató saját kutató munkát (terepmunka) végez a kurzus témájában. A munka eredményeiről beadandó dolgozatot készít, amelyet a félév elején kihirdetett időpontig (tanulmányi időszak utolsó előtti hetéig) elküld az oktatónak, majd az eredményeket rövid bemutatóban a csoport előtt prezentálja. |
A félév aláírásának követelményei:
A tantárgy óráinak minimum 75%-án való részvétel. |
Az osztályzat kialakításának módja és típusa:
Az évközi számonkérés eredményén alapul. A leadott dolgozat és prezentáció együttesen kerül értékelésre. A hallgató teljesítményének értékelése ötfokozatú: jeles (5), jó (4), közepes (3), elégséges (2), elégtelen (1) minősítés.
|
A tananyag elsajátításához felhasználható nyomtatott, elektronikus és online jegyzetek, tankönyvek, segédletek és szakirodalom (online anyag esetén html cím):
Csóka Sz. (2008): Életminőség és esélyegyenlőség a korai kötődés tükrében In: Kopp M. (szerk): Magyar Lelkiállapot 2008. Életminőség és esélyerősítés a mai magyar társadalomban. Semmelweis Kiadó, Budapest (179-192) Davis-Floyd R. (2001): The technocratic, humanistic and holistic paradigms of childbirth. International journal of gynecology and obstetrics vol. 75. Supplement no.1. (S5-S23) Deák Z., Krász L. (2005): Minden dolgok kezdete. A születés kultúrtörténete Magyarországon (XVI.-XX. sz.) Századvég Kiadó, Budapest Kisdi B. szerk. (2015): Létkérdések a születés körül. L’Harmattan Kiadó – Könyvpont Kiadó, Budapest Kitzinger, S. (2008): A szülés árnyékában. Katarzis vagy krízis? Alternatal Alapítvány, Budapest Lakatos K., Gervai J. (2003) A korai kötődés neurobiológiai háttere In: Pléh Cs., Kovács Gy., Gulyás B. (szerk): Kognitív idegtudomány. Osiris Kiadó, Budapest Pápay N. , Rigó A. szerk. (2015): Reproduktív egészségpszichológia. Eötvös Kiadó, Budapest. 13-171, 331-383. Varga K., Suhai-Hodász G. (2002): Szülés és születés. Pólya Kiadó, Budapest Varga K.(2009): Szexualitás, szülés, kötődés: az oxitocin pszichoemotív hatásai. in: Bagdy E., Demetrovics Zs., Pilling J. /szerk./ 2009. Polihistória. Köszöntők és tanulmányok Buda Béla 70. születésnapja alkalmából. Bp. Akadémia KIADÓ 447-474.o. Varga K. (2011): Az oxitocin mint neurotranszmitter: a perifériás hatókörön túl. Lege Artis Medicinae 2011; 21(12) Varga K. (2011): Az első életóra a centrális oxytocin tükrében. Magyar nőorvosok lapja 2011; 74(5) 14-18. Varga K., Andrek A., Herczog M. (2011): A várandósság és a szülés pszichológiai vonatkozásai és társadalmi beágyazottsága. In.: Balázs István szerk.: A génektől a társadalomig: a koragyermekkori fejlődés színterei. Biztos kezdet kötetek I., Nemzeti Család- és Szociálpolitikai Intézet, Budapest. |
[1] Dr. Péter Orsolya a SE Magatartástudományi Intézetének munkatársa, az etika csoport oktatója.
[2] Dérné Faust Imola önéletrajza csatolva