K/1/2025. (V. 21.) számú kancellári utasítás

az egyetem által – betegélelmezéshez, konferenciákhoz és egyéb egyetemi eseményekhez – vásárolt, valamint egyéb, kötelezően visszaváltási díjas termékek gyűjtésével, visszaváltásával összefüggő szabályokról

 

A Semmelweis Egyetem Szervezeti és Működési Szabályzatának I. 1. rész 3. § (4) bekezdés d) pont da) alpontjában foglalt hatáskörömben eljárva a következő utasítást adom ki:

Preambulum

Az Egyetem jelentős mennyiségben vásárol betegélelmezéshez, konferenciákhoz és egyéb egyetemi események megtartásához kötelezően visszaváltási díjas termékeket (pl. ásványvíz, továbbiakban: visszaváltási díjas termék), amelyeknek kiürült flakonjait a kötelező visszaváltási rendszer keretében, egyetemi szinten, központilag szabályozott módon kell visszaváltani. A befolyó összegből meghatározott, a környezet védelmét és a fenntarthatóságot elősegítő fejlesztések valósíthatók meg. Ezen célok meghatározása és a folyamat egységesítése érdekében kerül kiadásra a jelen eljárásrend. Az eljárásrendben nem szabályozott kérdésekben a visszaváltási díj megállapításának és alkalmazásának, valamint a visszaváltási díjas termék forgalmazásának részletes szabályairól szóló 450/2023. Korm. rendelet és MOHU MOL Hulladékgazdálkodási Zrt. (a továbbiakban: MOHU) vonatkozó szabályai az irányadóak. 

 

1. § [Utasítás hatálya]

(1) Jelen utasítás személyi hatálya kiterjed a Semmelweis Egyetem (a továbbiakban: Egyetem) valamennyi munkavállalójára és egészségügyi szolgálati jogviszonyban foglalkoztatottjára (a továbbiakban együttesen: munkavállaló) és hallgatójára (munkavállaló és hallgató a továbbiakban együtt: Egyetem polgárai). Az utasítást alkalmazni kell az Egyetem területén tartózkodó további személyekre (pl. betegekre, látogatókra, vendégekre).

(2) Jelen utasítás tárgyi hatálya kiterjed minden az Egyetem létesítményeinek területén külön gyűjtött, továbbá a betegélelmezéshez nagyobb mennyiségben a Klinikák által vásárolt és külön gyűjtött visszaváltási díjas termékekre. valamint ezek gyűjtésére, tárolására, elszállíttatására. Az utasítás hatálya kiterjed továbbá az Egyetem területén tartózkodó személyek által vásárolt, használt visszaváltási díjas termékekre, amennyiben ezek a kijelölt gyűjtési pontokon elhelyezésre kerültek.

(3) Jelen utasítás területi hatálya kiterjed az Egyetem tulajdonában, használatában lévő, továbbá az Egyetem által bérelt , és az Egyetem részére egyéb jogcímen rendelkezésre álló ingatlanokra.

 

2. § [A konferenciákhoz és egyéb egyetemi eseményekhez, valamint a betegélelmezéshez az élelmezési szolgáltatótól vásárolt, használt kötelezően visszaváltási díjas termékek gyűjtése]

(1) Jelen utasítás hatálya alá tartozó visszaváltási díjas termékek esetén a kiürült műanyag és fém palackokat ép állapotban, kupakkal együtt, elkülönítetten kell gyűjteni (gyűjtőpont).

(2) Valamennyi szervezeti egység a visszaváltási díjas termékeket részben átlátszó műanyag zsákokban gyűjti, a feladat felelősét az érintett szervezeti egység vezetője jelöli ki. Az első elszállítást követően a MOHU díjmentesen biztosít külön erre a célra szolgáló 160 l űrtartalmú zsákokat minden szervezeti egység részére.

(3) A megtelt zsákokat a MOHU által történő elszállításig a Biztonságtechnikai Igazgatóság által kijelölt zárt helyen, központi gyűjtőhelyeken kell tárolni.

(4) A visszaváltási díjas termékekkel megtelt zsákok mindaddig az Egyetem tulajdonát képzik, amíg azok a MOHU által elszállításra nem kerülnek.

(5) Az egyetem által – betegélelmezéshez, konferenciákhoz és egyéb egyetemi eseményekhez – vásárolt visszaváltási díjas termékek kapcsán az elvárt minimális visszagyűjtési arány 80%. 

(6) A Biztonságtechnikai Igazgatóság Környezetvédelmi Osztálya minden évben – legkorábban 2026. évben – az (5) bekezdésben foglalt arány ellenőrzése céljából a rendelkezésre álló adatok alapján elemzést végez és jelentést készít a stratégiai és fejlesztési rektorhelyettes és a műszaki főigazgató részére.

 

3. § [Az ellátásra érkezők, látogatók, hallgatók és munkavállalók által vásárolt visszaváltási díjas termékek gyűjtése]

(1) Az egészségügyi ellátásra érkező páciensek, látogatók, valamint a Egyetemi polgárok az általuk vásárolt, használt visszaváltási díjas terméket a külön ebből a célból az épületek közös tereiben kihelyezett, figyelemfelhívó táblákkal megjelölt gyűjtőpontokon helyezhetik el.

(2) A gyűjtőpontok helyét az érintett szervezeti egység vezetője a Biztonságtechnikai Igazgatóság előzetes jóváhagyását követően jelöli ki. A gyűjtőpontok helyét úgy kell kijelölni az épületen belül, hogy azok mindenki számára elérhetőek legyenek, elsődlegesen a büfék és étkezők közelében kell kihelyezni a gyűjtőket.

(3) A gyűjtéshez 60 l űrtartalmú gyűjtőedényeket a Biztonságtechnikai Igazgatóság biztosít korlátozott darabszámban. A gyűjtőedényekre vonatkozó igényeket az érintett szervezeti egység vezetőjének – kijelölt kapcsolattartója útján – a Biztonságtechnikai Igazgatóság Környezetvédelmi Osztályához kell megküldenie, ezek beszerzése központi forrásból – visszaváltásból befolyt összeg terhére – kerülnek biztosításra. A beérkezett igényeket a Biztonságtechnikai Igazgatóság Környezetvédelmi Osztálya összesíti és felülvizsgálja, ezt követően a beszerzési igényt felterjeszti a stratégiai és fejlesztési rektorhelyettes és a műszaki főigazgató részére.

 

4. § [A visszaváltás menete]

(1) A MOHU felé az elszállítást igényelni legalább 1000 db visszaváltási díjas termék összegyűjtése esetén lehetséges.

(2) A visszaváltási díjas termékek darabszámát a központi gyűjtőhely felelőse jelzi a Biztonságtechnikai Igazgatóság Környezetvédelmi Osztálya felé, a kornyezetvedelem@semmelweis.hu e-mail címen.

(3) A szállítási igényeket és a központi gyűjtőhelyek felelőseit a Környezetvédelmi Osztály munkatársai rögzítik a MOHU által üzemeltetett Partner Portál online felületen.

(4) A központi gyűjtőhelyeken a visszaváltási díjas termékekkel megtelt zsákok átadásakor a MOHU által üzemeltetett mobil applikáció megléte szükséges a felelős kapcsolattartó mobil eszközén, amelyen keresztül kerül rögzítésre az átadott italcsomagolások darabszáma.

 

5. § [Központi gyűjtőhelyek kijelölése]

(1) A Biztonságtechnikai Igazgatóság a (2) bekezdésben felsoroltak szerint, ahol nem megoldható a zárt helyen tárolás, 1100 l űrtartalmú, zárható konténerek kihelyezésével biztosítja a visszaváltási díjas termékekkel megtelt zsákok tárolását.

(2) A konténereket a Biztonságtechnikai Igazgatóság biztosítja az alábbi mennyiségben:

a) Külső Klinikai Tömb – 2 db 1100 l-es konténer zárszerkezettel;

b) Belső Klinikai Tömb – 2 db 1100 l-es konténer zárszerkezettel;

c) Amerikai úti Klinikai Tömb – 2 db 1100 l-es konténer zárszerkezettel;

d) Szent Rókus Klinikai Tömb – 2 db 1100 l-es konténer zárszerkezettel.

(3) A visszaváltási díjas termékekkel megtelt zsákok átmeneti zárt tárolásához az alábbi helyszíneken szükséges kijelölni központi gyűjtőhelyet annak érdekében, hogy az minden szervezeti egység számára elérhető távolságban legyen és a minimális szállítási mennyiség rendszeres időközönként összegyűjtésre kerüljön:

a) Külső Klinikai Tömb;

b) Belső Klinikai Tömb;

c) Merényi Klinikai Tömb;

d) Amerikai úti Klinikai Tömb;

e) Szent Rókus Klinikai Tömb;

f) Tömő utcai Klinikai Tömb;

g) Szent Lukács Klinikai Tömb;

h) Városmajori Szív- és Érgyógyászati Klinika;

i) Rehabilitációs Klinika;

j) Gyermekgyógyászati Klinika Bókay utcai részleg;

k) Gyermekgyógyászati Klinika Tűzoltó utcai részleg;

l) Zágrábi úti Sporttelep;

m) Nagyvárad téri Elméleti Tömb;

n) Elméleti Orvostudományi Központ;

o) Egészségtudományi Kar;

p) Gyógyszerésztudományi Kar;

q) Pető András Kar.

(4) A központi gyűjtőhelyek felelősét – aki a beszállításokat felügyeli, valamint a MOHU mobil gyűjtőjáratnak átadja a megtelt zsákokat – az érintett Tömbigazgató vagy a Kari Gazdasági Igazgató jelöli ki, a felelős személyéről haladéktalanul tájékoztatja a Környezetvédelmi Osztály kijelölt kapcsolattartóját.

(5) Amennyiben az Egyetem más – a (2) és (3) bekezdésekben fel nem sorolt – szervezeti egységeknél szükséges tároló konténerek, zárható tárolók biztosítása, akkor annak igényét az érintett Tömbigazgató vagy a Kari Gazdasági Igazgató megküldi a Biztonságtechnikai Igazgatóság Környezetvédelmi Osztályához. A konténerek, zárható tárolók beszerzése központi forrásból – visszaváltásból befolyt összeg terhére – történik. A beérkezett igényeket a Biztonságtechnikai Igazgatóság Környezetvédelmi Osztálya összesíti és felülvizsgálja, ezt követően a beszerzési igényt felterjeszti a stratégiai és fejlesztési rektorhelyettes és a műszaki főigazgató részére.

(6) A központi gyűjtőhelyek kijelölése során figyelemmel kell lenni arra, hogy az fedett, zárt helyen biztosítsa az elszállításig történő tárolást, továbbá figyelembe kell venni a mobil gyűjtőjárattal történő megközelíthetőséget, és a gyűjtőhelyek zárva tartását folyamatosan biztosítani kell.

 

6. § [Visszaváltási díj kezelése és felhasználása]

(1) A MOHU részére átadott italcsomagolásokból származó visszaváltási díj az Egyetem központi bankszámlájára kerül megtérítésre.

(2) A befolyó összegből meghatározott, a környezet védelmét és a fenntarthatóságot elősegítő fejlesztések valósulnak meg. Ezen célokat – minden évben – a stratégiai és fejlesztési rektorhelyettes és a műszaki főigazgató közösen határozza meg, amiről minden év elején tájékoztató kerül kiadásra a szervezeti egységek részére.

(3) 2025. évben a befolyó összegek a szervezeti egységeknél található teakonyhák fejlesztésére és vízvételi pontok – falikutak és vízautomaták – kialakítására kerül felhasználásra. A teakonyhák felmérése a szervezeti egységeknél az egyetemi dolgozói elégedettségi felméréssel kapcsolatos intézkedési terv végrehajtásával megtörtént, ennek eredménye használásra kerül a fejlesztendő teakonyhák meghatározásánál. Fő célja új teakonyhák kialakítása, illetve a meglévő teakonyhák felújítása, valamint infrastrukturális fejlesztése annak érdekében, hogy a dolgozói étkezési lehetőségek az egész Egyetemen javuljanak.

 

7. §  

(1) Jelen utasítást a jogtárszolgáltatást biztosító adatbázisban, valamint a JIF alhonlapján kell közzétenni.

(2) Jelen utasítás a JIF alhonlapján való közzétételt követő napon lép hatályba és visszavonásig érvényes.

 

Budapest, 2025. május 21.

 
Dr. Pavlik Lívia
kancellár


K/1/2025. (V. 21.) számú kancellári utasítás az egyetem által – betegélelmezéshez, konferenciákhoz és egyéb egyetemi eseményekhez – vásárolt, valamint egyéb, kötelezően visszaváltási díjas termékek gyűjtésével, visszaváltásával összefüggő szabályokról aláírt és lepecsételt, beszkennelt változata az alábbi linkre kattintva letölthető:
K/1/2025. (V. 21.) számú kancellári utasítás