A SEMMELWEIS EGYETEM PETŐ ANDRÁS PEDAGÓGIAI INTÉZETÉNEK ALAPFELADATAI

Oktatási azonosítója: 203002

A Semmelweis Egyetem Pető András Pedagógiai Intézetének működését, munkatervét meghatározó törvényi háttér, dokumentumok

  • A 2011. évi CXC törvény a nemzeti köznevelésről és módosításai (a törvény 19§-a),
  • A 48/2012. (XII. 12) EMMI rendelete a pedagógiai szakmai szolgáltatásokról, a pedagógiai szakmai szolgáltatásokat ellátó intézményekről és a pedagógiai-szakmai szolgáltatásokban való közreműködés feltételeiről,
  • 229/2012. (VIII. 28.) Korm. rendelet a nemzeti köznevelésről szóló törvény végrehajtásáról,
  • 35/2014. (IV. 30.) EMMI rendelet a 2014/2015. tanév rendjéről és az egyes oktatást szabályozó miniszteri rendeletek módosításáról,
  • A 326/2013. (VIII. 30) Korm. rendelet a pedagógusok előmeneteli rendszeréről és a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény köznevelési intézményekben történő végrehajtásáról és módosításai,
  • A Pető András Főiskolára vonatkozó törvényi és egyéb szabályozók,
  • A Pető András Főiskola által fenntartott gyakorló intézmények dokumentumai (alapdokumentum, pedagógiai program, szervezeti és működési szabályzat, házirend, protokoll).

Pedagógiai szakmai szolgáltatások

I. Pedagógiai értékelés

  • A Pető András Főiskola gyakorló intézményeiben kidolgozott szakmai protokollok elkészítésében való aktív segítség nyújtása:
    • . A konduktív nevelés során jelen levő értékrend, folyamatok megfogalmazása korszerű szaknyelvi szókincs használatával mindenki számára átláthatóan, egyértelműen, jól körülhatárolt és átgondolt tevékenységekre, konkrét feladatokra lebontva,
    • az alkalmazott vizsgálati-, mérési- és értékelési szempontsorok egységesítése, életkoronként rendezése.
  • A Pető András Főiskola gyakorló intézményeiben, más hazai oktatási, egészségügyi, szociális intézményekben dolgozó konduktorok által használt, a konduktív neveléssel összefüggő mérőeszközök figyelemmel kísérése, gyűjtése, rendszerezése, alkalmazásának segítése, közreadása.
  • A méréseken alapuló, konduktív nevelést – oktatást, annak elemeit alkalmazó intézményfejlesztést támogató ajánlások kidolgozása, szolgáltatás nyújtása.
  • A konduktív nevelésben résztvevők fejlődésének nyomon követését segítő dokumentációk elemzése, fejlesztési pontok megjelölése, kidolgozása, alkalmazásuk segítése, közzététele.
  • A Cerebrális Parézis-sel élő gyermekek szakértői véleményét megalapozó diagnosztikai tevékenység szakmai kritériumának egységességét biztosító eljárások ajánlása, mérésen alapuló lemaradásának megszüntetésére irányuló intézkedések ajánlása.
  • A minőségi konduktori munka értékelése, a konduktori önértékelési technikák fejlesztése, az eredmények elemzése, közzététele.

II. Szaktanácsadás, tantárgygondozás

  • Egyéni és intézményi szakmai tanácsadás az igényeknek megfelelően az ágazati és az OH által kiadott irányelvek alapján. A szakfelügyeleti, szaktanácsadói rendszer és a pedagógus életpályamodell bevezetésének támogatása szakmai iránymutatással.
  • A Pető András Főiskola gyakorló intézményeiben, valamint más szakmai intézetekben megjelenő konduktív dokumentumok elkészítéséhez és felülvizsgálatához szakmai segítség nyújtása.
  • A köznevelési intézmények változó struktúrájában a konduktor és a konduktív pedagógia szerepének támogatása konkrét megkeresés alapján.
  • A pályakezdő konduktorok felkészítése a munkaerő-piaci igényekre, főiskolánk végzős hallgatóinak tájékoztatás tartása munkalehetőségekről. A munkába állást követően mentorálás, szakmai segítség szervezése.
  • A pedagógus életpálya rendszerben a pedagógus és a konduktori kompetenciák megfogalmazásában szakmai segítség adása, szakmai dokumentumok (portfólió) elkészítésében támogatás nyújtása.
  • Integrációs pedagógiai rendszer (IPR) alapú konduktív módszertani szaktanácsadás.
  • A sajátos nevelési igényű mozgássérült gyermekek integrált nevelésének – oktatásának megszervezéséhez szaktanácsadás nyújtása.
  • Esélyegyenlőség elvű tevékenységet támogató, elemző tanácsadás.

III. Pedagógiai tájékoztatás

  • A Pető András Főiskola intézménylátogatási folyamatának előkészítése, tervezése, szervezése hazai és nemzetközi vendégek számára.
  • Rendszeres konduktív pedagógiai szakmai tájékoztatók tartása a társszakmák képviselői számára.
  • Rendszeres szakmai tájékoztatók szervezése szülők, érdeklődők számára.
  • A konduktív pedagógia elméletével, a konduktív nevelés gyakorlatával foglalkozó időszakos kiadványok készítése, megjelentetése.
  • A Pető András Főiskola Pedagógiai Intézetének honlapján információ, tájékoztatás közvetítése.
  • Folyamatos konzultáció biztosítása a testvérintézmények, illetve más hazai és nemzetközi konduktív nevelési központok munkatársainak, elektronikus hírlevelek készítése és küldése belső és a külső partnereknek.
  • A konduktív neveléssel összefüggő jó gyakorlatok feltérképezése, valamint közkinccsé tételében közreműködés.
  • Helyi és társintézmények munkaközösségeiben való részvétel.
  • Hazai és nemzetközi szakmai rendezvényekről tájékoztatás, részvétel és előadások tartása hazai konferenciákon, szimpóziumokon. Társintézmények és szakmák aktuális rendezvényein képviselet.
  • A konduktív pedagógia érdekeinek képviselete országszerte, kapcsolat szakmai és civil szervezetekkel.
  • A konduktív pedagógiai szakkönyvtár könyveinek, kiadványainak népszerűsítése, a szakmához kapcsolódó szakkönyvek ismertetése, ajánlása, terjesztésében közreműködés.
  • Oktatástechnikai és oktatástechnológiai szolgáltatások nyújtásában közreműködés.

IV. Tanügy-igazgatási szolgáltatás

  • A konduktív pedagógiához kapcsolódó hatályos jogszabályok változásának folyamatos figyelemmel kísérése és közreadása. A Pető Főiskola gyakorló intézményeiben és intézményeinken kívül dolgozó konduktoroknak tanügy-igazgatási tanácsadás.
  • A pedagógiai programok, SzMSz-ek, házirendek módosításának segítése a jogszabályi változásoknak megfelelően. Az elkészült dokumentumok elemzése, műhelymunkák szervezése, szakértői tevékenységek végzése.
  • A konduktív pedagógiával összefüggő jogi, statisztikai információk gyűjtése, megismerése, felhasználásuk elősegítése.
  • A pedagógus életpályával összefüggő, konduktoroknak szóló információk közvetítése.
  • Tanácsadás, tájékoztatás a köznevelési intézményben, a szociális ágazatban, az egészségügyben és a civil szektorban dolgozó szakembereink részére a rájuk vonatkozó hatályos jogszabályokról. Kérésre véleménynyilvánítás jogi kérdésekben.
  • Hazai intézményekben dolgozó konduktorok személyes adatainak és intézményi adatainak kezelése egyéni nyilatkozat alapján. A hazai ellátási rendszerről szóló adatbankban szereplő adatok közreadása az irányító hatóság kérésére.
  • Az adattár folyamatos aktualizálása, karbantartása.
  • Statisztika készítése a konduktív pedagógiát alkalmazó intézményekről, a munkáltatókról és az adatok statisztikai feldolgozása.
  • Megyei, fővárosi köznevelési – fejlesztési tervvel összhangban, intézményszerkezetre, intézményalapításra vonatkozó tanácsadás – szolgáltatás nyújtása.

V. Pedagógusok képzésének, továbbképzésének és önképzésének segítése, szervezése

  • Megyei, fővárosi köznevelési – fejlesztési tervvel összhangban, intézményszerkezetre, intézményalapításra vonatkozó tanácsadás – szolgáltatás nyújtása.
  • A Pető András Főiskolán végzett konduktorok, valamint a társszakmák képviselői, az integrációt biztosító pedagógusok számára képzési szolgáltatások nyújtása.
  • Tanácskozások, szakmai ankétok, pedagógiai napok, fórumok tapasztalatcserék tervezése, szervezése, lebonyolítása.
  • Továbbképzések szervezése felkérés alapján a Pető András Főiskola oktatóival és a gyakorló intézmények vezetőivel egyeztetve.
  • Regionális tematikus konduktori találkozók és tapasztalatcserék szervezése.
  • Az országos pedagógus – továbbképzési rendszerbe bekapcsolódás akkreditált képzésekkel.
  • Szakmai, konduktív pedagógiával kapcsolatos gyakorlati bemutatók szervezése, melynek célja pedagógiai eljárások, módszertanok megfigyelése, elemzése, jó gyakorlatok terjesztése, szakmai szituációk megvitatása, megoldási technikák ajánlása, kidolgozása. Pedagógusok szakmai munkájának értékelése, megerősítése, továbblendítése.
  • Innovatív pedagógiai értékek terjesztése, az esélyegyenlőség és a konduktív pedagógiai szemlélet továbbvitele óvodák, iskolák szakmai közösségei számára, az intézmények közötti szakmai kapcsolatok megerősítése, közösségi háló építése.
  • Megbízással OH kutatásokban való részvétel.

VI. Tanulótájékoztató, -tanácsadó szolgálat

  • Az ország egész területéről hozzánk forduló érdeklődő családok, gyermekek, tanulók számára tanácsadás a konduktív nevelés megvalósuló formáiról.
  • A kiemelt figyelmet igénylő gyermekek (ezen belül elsősorban a CP-s gyermekek), tanulók, szüleik és családjaik részére nyújtott diákjogi tanácsadás.
  • A Pető András Főiskola gyakorló iskolájába járó tanulók tájékoztatása, információ közvetítése a továbbtanulás, életvezetés lehetőségeiről.
  • Elektronikus felületen tanácsadás megszervezése.

VII. Tanulmányi, sport- és tehetséggondozó versenyek szervezése, összehangolása

  • A Pető András Főiskola és gyakorló intézményei által megszervezésre kerülő mozgássérüléssel élő gyermekek, diákok részére tanulmányi, tehetséggondozó, sport, művészeti és egyéb versenyek szervezésében, lebonyolításában való aktív közreműködés.
  • Országos művészeti és sportversenyek kiírása, a verseny lebonyolítása, eredményhirdetés és díjazás megszervezése.
  • Versenyfeladatok összeállításában, szakmai tanácsadásban és a verseny értékelésében zsűrizésében részvétel.
  • Kulturális programok tervezése, művészeti kiállítások szervezése, lebonyolítása más köznevelési, egészségügyi és szociális intézményekkel, önkormányzatokkal együtt.

VIII. Lemorzsolódással veszélyeztetett tanulók támogatásához kapcsolódó korai jelző- és pedagógiai támogató rendszer működtetése