Köszöntő
A szerkesztőbizottság tagjai köszöntik a Tisztelt Olvasót a Tudomány és Hivatás 2019/2. számának megjelenése alkalmából!

A KIADVÁNY LEGFRISSEBB SZÁMA INNEN LETÖLTHETŐ!

 

A tudományos közlemények rovatban négy fontos munkát olvashatnak. Pintér Henriett és Molnár Pál nyitó tanulmánya témamodellezéssel elemezi a cerebrális parézisre irányuló intervenciók nemzetközi közleményeiben és metaelemzéseiben reprezentálódó látens témák mintázatát, majd a rovat második megszólalójaként Hammer István arra tesz kísérletet, hogy az „orthofunkciós spontaneitás” fogalmát a tanuláselmélet és neuropszichológia felől közelítve mutassa be, ezáltal lehetőséget teremtsen egy újabb fontos, szakmák közötti diskurzusra. Ezt követi Frank Tamás tanulmánya, aki Az Est 1928 decemberi számaiban Nádpálca-disputa címmel közölt újságolvasói véleményeket társadalmi kontextusba ágyazva tárja elénk, megmutatva ezzel a korabeli bulvárlapokban megjelenő iskolai és a családi fenyítés jelenségét. Sáringerné dr. Szilárd Zsuzsanna írása a Semmelweis Egyetem Pető András Kar Gyakorló Intézményeiben a testnevelés és a sport szerepét egy érdekes szemszögből vizsgálja– szakdolgozati témák összegzését végzi el a témával kapcsolatban az elmúlt harmincöt év távlatában.

A szakmai műhely rovatban Benyovszky Andrea írásával folytatjuk a konduktív műhelyeinket, képzéseinket bemutató tematikus blokkunkat, ezúttal az Amerikai Egyesült Államokban 1999 óta működő „kétkultúrájú” program, konduktív pedagógiai iskolamodell (Conductive Learning Center of North America) kerül fókuszba. Ezt követi Garai Szilvia gyógypedagógus cikke, aki a Gyengénlátók Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézményének munkatársaként nyújt bepillantást a Semmelweis Egyetem Pető András Gyakorló Konduktív Általános Iskolájának látássérült tanulóival végzett munkába. Írásában bemutatja milyen eszközökkel és módszerekkel lehet segíteni a konduktív ellátásban részesülő látássérült gyermekeket, melyek az együttműködés lehetőségei és területei a konduktív pedagógia és a látássérültek pedagógiája között a gyakorlatban. A rovat zárásaként Felsznerné Csóh Etelka a kutyaterápia konduktív nevelési folyamatba való integrálásának tapasztalatait mutatja be, a konduktív napirendbe illesztés lehetőségét, kiemeli a kutyaterápia motiváló és aktivizáló hatását, a tanult mozgások kutyaterápiában való alkalmazásában rejlő lehetőségeket.

A hallgatói tehetséggondozásra ebben a félévben is kiemelt feladatként tekintettünk, rovatunkban ezúttal Oravecz Adrienn PhD hallgató, volt neveltünk „Learning as an accomplishment for people with cerebral palsy through Conductive Education” című írását mutatjuk be, illetve Pintér Henriett tudósít a műhelymunkában folyó kari TDK kutatásokról.

A hírek, események rovatban új rovatszerkesztőnk, Vona Zsófia számol be a szemeszter kiemelt tudományos rendezvényeiről, ezt követi németországi partnerintézményünk beszámolója „25 Jahre FortSchritt Starnberg“ címmel.

Interjúsorozatunkat is folytatjuk: Kató Ibolyával, az Erdélyben, Illyefalván működő kihelyezett képzésünk befogadójával, a Keresztyén Ifjúsági és Diakóniai Alapítvány vezetőjével Fábián Helén, illyefalvi végzős hallgatónk beszélgetett.

Jelen számunk egy rendhagyó rovattal is jelentkezik, a Hári Szakmai Szimpózium alkalmával elhangzott Hári Mária alakját megidéző visszaemlékezések szerkesztett változatát közöljük, s reméljük, ezzel közelebb hozzuk a „Doktornő” alakját azokhoz az olvasóinkhoz is, akik személyesen nem ismerhették őt.

Bízunk benne, hogy ebben a félévben is sikerült a konduktív világ sokszínűségét reprezentáló kínálatot összeállítanunk.

Földesi Renáta
főszerkesztő