Rehabilitációs konferencián és egyetemközti egyeztetésen vett részt Dr. Túri Ibolya tudományos dékánhelyettes és Dr. Lengyel János az oroszországi Orjolban a Turgenyev Egyetem meghívására.

A kongresszus megnyitóján túl plenáris előadással képviselte a kart Dr. Túri Ibolya, aki a résztvevőknek a konduktív nevelésről, annak alapvetéseiről, valamint a konduktív nevelést megvalósító – rövid filmvetítéssel egybekötött – szakemberképzésről tartott ismertetőt a jelenlévő, főként orvos, gyógypedagógus és rehabilitációs szakemberek számára.  A konferencián elhangzott előadások szinte kivétel nélkül hivatkoztak a konduktív pedagógia eredményességére, szükségszerű bevezetésére, valamint kitértek annak igényére is, hogy szakembereik, és szakemberjelöltjeik lehetőleg közvetlenül – akár a fejlesztő tevékenység, akár a képzésben való valamilyen típusú részvétel által – megismerhessék a konduktív nevelést, annak hatékonyságát. 

A konferenciát követően a PAK képviselőinek lehetősége nyílt a Turgenyev Egyetem vezetőivel történő szakmai egyeztetésre is, melyen az egyetem rektora ismertette, nyitottak bármilyen együttműködésre, így akár arra is, a képzésükbe épített magyar nyelvű külön tagozatot indítsanak, továbbá nyitottak gyakorlóterületük kibővítésére – a meglévő speciális, sajátos nevelési igényű óvodai és iskolai oktatási tevékenységet is megvalósító intézményeik – konduktív neveléssel történő kiegészítésével. Kiemelte, hogy nem a gyógyító tevékenységre, hanem a speciális pedagógiai és pszichológiai megközelítésekre helyezik a hangsúlyt, ezért szívesen bővítik portfóliójukat olyan új eljárásokkal, amelyek a sérült gyerekek és családjaik támogatásának szolgálatára lehetnek. 

Dr. Túri Ibolya és Dr. Lengyel János látogatást tettek Volhov városában, a  Mozgássérültek Rehabilitációs Iskolájában is. A volhovi intézet 45 neveltje 3-4 fős szobákban tanulja az önálló életvitelt. Az intézet vezetőivel történt kerekasztal beszélgetésen a vezető részletesen bemutatta az intézmény pedagógiai programját, célkitűzéseit, amely hasonló módon a konduktív neveléshez az önálló életvezetésre való felkészítést, a személyiség komplex fejlesztését, a kognitív és szociális kompetenciák támogatását is célul tűzi.

Dr. Túri Ibolya