A neuropedagógia volt a fő téma a II. Országos Komplex Mozgásterápia Konferencián, melyen a Pető András Kart Gruber Mónika intézményvezető és Feketéné dr. Szabó Éva KPK igazgató képviselte. Előadásukban a konduktív pedagógia neuropedagógiai vonatkozásait vizsgálták.

Előadásukban leszögezték, szakmai cél, hogy a konduktív nevelési rendszer beilleszthető legyen a többi pedagógiai tudomány közé és az, hogy a módszer eredményeit tudományos módszerekkel is mérhetővé lehessen tenni, hiszen az összehasonlíthatóság a társtudományok eredményeivel, a közös pontok felismerése, szakmai alapot teremthet a különleges gyermekek és családtagjaik mind többrétű segítéséhez.

A konduktív nevelés alapelvei figyelembe veszik a modern agytudományok által bebizonyított tényeket, amelyek szerint az agynak szüksége van folyamatos aktivitásra a maximális egyéni teljesítmények eléréséhez. A sérült agy irányított, tervszerű cél- és feladatrendszerben hatékonyan képes javítani saját funkcióit, az érzékszervek és észlelési rendszerek működése az ingergazdag környezetben folyamatosan fejlődik, miközben az immunrendszer is erősödik – fogalmaztak.

Alapelvként fogalmazták meg, hogy az egyes kognitív funkciók fejlődésének szenzitív periódusát ismerve a fejlődéslélektani ismereteket alkalmazva alakítsák ki a nevelési- és oktatási programokat. A „használd vagy elveszíted” elv áthatja a teljes konduktív nevelési rendszert, így aktív programokön keresztül kell törekedni a kérgi leképeződések dinamikus megváltoztatására, az agyi testkép formálására a széleskörűen alkalmazott komplex mozgássorokon keresztül.

Cél a tevékeny tanulási környezet biztosítása, melyben megelőzhetőek, illetve csökkenthetők a CP-vel járó tünetek. A résztvevők ezáltal motiválttá válhatnak az interaktív kapcsolatokban; a fáradékonyságot, esetleges szorongást pedig játékos tanulási szituációkkal, tervezett pihenőidőkkel és tevékenységváltással tudják feloldani – kihasználva a csoporthatások serkentő erejét.

Végezetül elmondták, hogy a holisztikus rendszerszemlélet alapvetően jellemzi a Pető által lefektetett nevelési rendszert, célként pedig megfogalmazódott, hogy a multidiszciplináris ellátás a gyakorlati tapasztalatok és az elméleti tudás alapján ismét összefoglalásra kerüljön.

 

Gruber Mónika / Vona Zsófia

Fotó: Kovács Attila