Betűméret: A A A

Mit tehetek az egészségemért?

 

Az egészség megőrzéséért magunk tehetünk a legtöbbet. Ennek három alappillére van, melyeket mi magunk befolyásolhatunk.

 

1. megfelelő táplálkozás

Ebben a témában számos jó irodalom van. Az alapvető tételek: megfelelő napi rost, és vitamin bevitel, a napi szükségletnek megfelelő energia bevitel, rendszeresség, kiegyensúlyozottság a taplálkozásban. Ezeket mindenki nagyon jól ismeri, de a gyakorlatban is alkalmazni kell őket.

2. fizikai aktivitás és stressz oldás, meditáció

A rendszeres mozgás egészségmegőrző szerepe mára már szintén jól ismert, és tudományosan is alátámasztott. A stresszoldás, és meditáció rendszeres alkalmazásának fontossága és jelentősége viszont még nem ment át a köztudatba. Szerencsére jelenleg már számos vezetett meditációt, stresszoldó módszert tudunk elérni az akár ingyen is az interneten, vagy könyvek és CD-k formályában meghallgatni, amikor csak szükségesnek érezzük.

3. gondolkodásmód, szokások

Gondolkodásmódunk szabja meg, hogyan viszonyulunk, válaszolunk a körülöttünk lévő eseményekre. A gyakran ismételt, rutin válaszok szokásokká alakulnak, és hosszú távon befolyásolják az életünket.

Vannak-e káros, egészségtelen szokásaim (dohányzás, túl sok alkohol fogyasztás, mozgásszegény vagy rendszertelen életmód, nem a probléma megoldását segítő hozzáállásom, gondolkodásmódom, nem a valóságnak megfelelő önértékelés, önismeret)? 

Gondoskodom-e a szervezetem egészségéről (igénybevételnek megfelelő egészséges táplálkozás, megfelelő mennyiségű fizikai aktivitás, megfelelő hosszúságú, rendszeres pihentető alvás, kikapcsolódás-szabadidő-relaxáció)?

Kiegyensúlyozottan jó kapcsolatot tartok-e fenn magammal, és másokkal? Kölcsönösen előnyösek, egészségesek ezek mindkét fél részére?

A szokásokhoz tartozik a higiénia is:

Amikor fogorvosnál, szájsebésznél vagyok kérjem meg, hogy nézze át a szájüregemet – ez is egy szűrés – ne hordozzam a fogkövet a fogaimon. Legyek őszinte magammal ! Jól, és helyesen mosok fogat? Használok fogselymet? Ha igen, jól használom? – merjek tanácsot kérni.

Mandula kövek eltávolítása a fül-orr gégész számára egyszerű, gyors és fájdalommentes folyamat. Közben a szájüreg baktérium flóráját is megvizsgálják, így a gyulladásos gócoknak ez a területe is könnyen ellenőrizhető és feszámolható, ha szükség van rá.

Bőrünk, körmünk egészsége – az első védelmi vonal a környezeti ártalmakkal szemben: a festékes anyajegyek szemmel tartása; ha műköröm, megfelelő higiénia mellett készüljön; ha szoláriumhasználat, akkor mértéktartással; a kapargatás mellőzése – fertőzések elkerülése végett; mind-mind fontos egészségünk megőrzése szempontjából. Ha borotvalkozunk tisztára mosott arcon, bőrfelületen tegyük – másként a bőrön lévő baktériumok a mikrosérüléseken keresztül gyulladást, fertőzést okozhatnak. A borotvát fertőtlenítsük az egyes használatok között, ha nem eldobható borotvát használunk.

Fontos: Ne fogadjam be a reklámokat fenntartás nélkül! 

– A végbél vérzés lehet rák jele is, ne gondoljuk, hogy biztos csak az aranyér!
– A hasmenésnek vagy székrekedésnek mindig oka van: jelezhet daganatot is!
– A puffadás, haskörfogat növekedés nem természetes velejárója a menopauzának; a háttérben lehet petefészekrák is!
– Emésztést elősegítő gyógyszert NE szedjünk orvosi kontroll nélkül!
– Aki csak hashajtóval tud elmenni “nagydolgát végezni” már hosszú ideje – beszélje ezt meg a háziorvosával!

 

A fentieken túlmenően még egy elérhető lehetőségem van:

Ha meghívnak szűrésre, menjek el! Az esetlegesen már kialakult, de még kezdeti állapotban lévő elváltozások sokkal nagyobb eséllyel, jobb eredménnyel, és kevesebb beavatkozással gyógyíthatók. Ennek megfelelően kevesebb mellékhatás, szövődmény jár velük.