2017. január 1-jével – a jogszabályi előírásoknak megfelelően – a Semmelweis Egyetem is csatlakozott a Magyar Államkincstár központosított illetményszámfejtő rendszeréhez (KIRA), így január hónaptól az egyetem valamennyi munkatársának illetménye és egyéb juttatásai, továbbá a megbízási szerződésekhez kapcsolódó kifizetések teljes körűen a KIRA rendszerben kerülnek számfejtésre. Szintén változást jelent, hogy most először csak elektronikusan érhető el a bérjegyzék valamennyi egyetemi munkatárs részére.

A KIRA rendszerre való átállásról január közepén kaptak tájékoztatást az egyetem munkatársai, az erről szóló kancellári körlevél ide kattintva olvasható. Dr. Reichert Péter, az Emberierőforrás-gazdálkodási Főigazgatóság (EGFI) vezetője hangsúlyozta: összességében elmondható, hogy a KIRA-csatlakozás sikeres volt, az egyetem mintegy nyolcezer munkatársa időben, az új rendszernek megfelelően február 6-án, kapott fizetést. Kivételt jelentettek ez alól az Erste banknál számlát vezető dolgozók, akik a banknál tartott hétfői rendkívüli szünnap miatt a keddi napon kapták meg fizetésüket.

Egyes esetekben ugyanakkor előfordulhatott, hogy a vártnál kisebb összegű átutalás érkezett. Így például a személyi jövedelemadóhoz kapcsolódó kedvezmények és a kompenzáció rögzítése még nem történt meg teljes körűen az államkincstár számfejtési rendszerében, az államkincstár munkatársai az egyetem által megküldött dolgozói nyilatkozatokat folyamatosan rögzítik (pl. gyermek után járó adókedvezmény, fogyatékkal élők után járó kedvezmény, új házasok kedvezménye). Továbbá az átállás miatt a január havi táppénz folyósításához szükséges rögzítést később tudták elkezdeni a kincstár munkatársai, így a táppénz utalása is csak később várható. A különbözetek utalása az érintett egyetemi dolgozók számlájára folyamatos – mondta a főigazgató.

A megbízási díjak kifizetésének néhány napos csúszása az egyetem dolgozóit alapvetően nem érinti (megbízási szerződést az egyetem külső személyekkel köt), a cafeteria kifizetése pedig az egyetemi szabályzat szerint, február közepéig fog rendben megtörténni.

A KIRA-ban való első számfejtés tapasztalatait felhasználva, a kincstár munkatársaival folyamatosan egyeztetve az egyetem mindent megtesz annak érdekében, hogy a következő hónapokban az illetmények és egyéb járandóságok számfejtése és utalása zökkenőmentesen történjen – emelte ki dr. Reichert Péter.

Az illetményekkel kapcsolatos bármilyen észrevételt elsősorban e-mailen keresztül küldhetik el a munkatársak a fizetes.human@semmelweis-univ.hu címre. Leveleikre az egyetem szakigazgatósága igyekszik azonnal, de legkésőbb 1-2 munkanapon belül válaszolni.

Dr. Szász Károly kancellár a folyamattal kapcsolatban elmondta: köszönet illeti a Magyar Államkincstárt,  az Emberierőforrás-gazdálkodási Főigazgatóság és az Informatikai Igazgatóság érintett munkatársait, valamint minden egyetemi alkalmazottat, aki azon dolgozott, hogy az átállás a lehető leggördülékenyebb legyen. A változásokkal összefüggésben köszönjük a dolgozók megértését és türelmét – mondta a kancellár.

A KIRA rendszerhez kapcsolódóan most először csak elektronikus formában érhetik el a bérjegyzéküket az egyetemi munkatársak; a januári bérjegyzék február 9-én kerül fel az e-tárhelyre. Az e-bérjegyzék bevezetését fél éves próbaüzem előzte meg. Az elmúlt időszakban azok a munkatársak is kaptak egyetemi e-mail címet, akiknek eddig nem volt, erről az elmúlt napokban mindenki személyre szóló levélben kapott információt. Erre a címre érkezik meg az értesítés arról, hogy az adott hónap bérpapírja felkerült az e-tárhelyre. Minden egyetemi közalkalmazott részére személyes tárhely áll rendelkezésre az erre a célra létrehozott védett internetes oldalon, ahova egyedi azonosítóval (a tíz számjegyű adóazonosító) és saját jelszóval lehet belépni. Az első belépéshez szükséges jelszó a tárhely létrehozásáról értesítő e-mailben található, ezt a belépést követően meg kell változtatni a felületen látható útmutató alapján (pl. szükséges benne kisbetű, nagybetű, különleges karakter, szám – és a jelszónak legalább 8 karakter hosszúságúnak kell lennie). Az elektronikus aláírással ellátott, pdf formátumban elérhető bérjegyzék lementhető, elküldhető e-mailben, azonban nyomtatni nem javasolja az Informatikai Igazgatóság, hiszen éppen a zöldebb és korszerűbb ügyintézés erősítése a cél.

A tárhely az egyetemi belső hálózatból érhető el a https://etarhely.semmelweis.hu/ webcímen. Azon dolgozók számára, akik nem rendelkeznek számítógéppel, illetve internet eléréssel, gazdasági egységenként legalább egy terminálgépet telepítettek az Informatikai Igazgatóság munkatársai és a helyi informatikai felelősök– tájékoztatott dr. Bíró Zoltán informatikai igazgató, hozzátéve, hogy minden gépnél szöveges útmutatót is elhelyeznek a rendszer használatáról. A kevésbé gyakorlott számítógép felhasználók a helyi informatikusoktól is tudnak segítséget kérni.

A cikket a Semmelweis Egyetem Kommunikációs Igazgatósága tette közzé.