Az elsőéves hallgatók már elektronikus indexet kapnak az idei tanévtől az Általános Orvostudományi Karon, ahol elindul a klinikai leckekönyv-rendszer tesztüzeme is, valamint folytatódik a legkiválóbb oktatók munkájának Merit-díjjal való elismerése, a díjak egy részét a hallgatói vélemények alapján ítélik oda. Dr. Hunyady László dékán beszámolt arról is: az idén bevezetett új vizsgarendszerben, az augusztusi vizsgalehetőségek csökkenése ellenére kevesebb, mint felére esett vissza a tanévkezdésig nem teljesített vizsgák száma.

RS22333_KA-20140910-IMG_6952-hunyady-laszlo-interju-scrAz idei tanévben 879 elsőéves (köztük 397 magyar, 220 német és 262 angol nyelvű képzésben részt vevő hallgató) kezdte meg tanulmányait az Általános Orvostudományi Karon, ahova a korábbi évekhez hasonlóan idén is több mint négyszeres volt a túljelentkezés. Dr. Hunyady László dékán elmondta: egy évvel ezelőtt az ország egyik legsikeresebb egyetemi karának vezetését vette át, ezt a hazai és külföldi rangsorok és a karon diplomát szerzett orvosok munkájának elismertsége is igazolja. Ezzel együtt fontosnak tartotta az oktatók, a hallgatók és a munkáltatók visszajelzései alapján feltárni azokat a területeket, amelyeken további fejlesztésre volt szükség. Mivel a legtöbb kritika hagyományosan a klinikai gyakorlati oktatással kapcsolatban fogalmazódik meg, a legfontosabb feladatnak ennek fejlesztését tartotta. „Számos területen már most sikerült eredményeket elérnünk, más területeken az elmúlt tanévben az előkészítő munka kezdődött meg. Az elmúlt évek eredménye a skill centrum működésének beindulása, kiemelt feladat a skill labor folyamatos fejlesztése; a rendelkezésre álló eszközök palettájának szélesítése, a bevont klinikák számának növelése” – hangsúlyozta a dékán.

Dr. Hunyady László emlékeztetett arra, hogy a múlt évben a már működő oktatói Merit-díj mellett az ÁOK-n bevezették a hallgatói véleményeken alapuló Merit-díjat is. Eszerint a hallgatók évfolyamfelenként szavazhatnak a szerintük legkimagaslóbb teljesítményt nyújtó oktatókra; ez alapján minden szemeszterben tíz oktató részesülhet fizetéskiegészítésben egy éven keresztül.

Emellett rendszeressé és folyamatossá vált az oktatómunka részletesebb hallgatói véleményezése is, amellyel a hallgatók nagyban hozzá tudnak járulni az oktatás fejlesztéséhez – mutatott rá a dékán, hozzátéve, hogy az ennek keretében születő adatokat rendszeresen megkapják a tanszékvezetők és az oktatók maguk is.

Az idei tanévtől életbelépő újdonságok közé tartozik az elektronikus index, melyet felmenő rendszerben vezetnek be: az új elsőévesek már csak ilyen, digitális leckekönyvet kapnak.

Elkészült a karon szintén újdonságnak számító klinikai leckekönyv is, mely tartalmazza azokat a gyakorlati kompetenciákat és tapasztalatokat, melyeket a hallgatóknak el kell sajátítaniuk a hat év alatt. A leckekönyvet heteken belül kézhez kapják a hallgatók, egyelőre csak tájékoztató jelleggel. A jövő tanévtől ugyanakkor már minden leckekönyvben szereplő tevékenység elvégzését igazoltatni kell az oktatókkal.

RS22322_KA-20140910-IMG_6896-hunyady-laszlo-interju-scrDr. Hunyady László dékán beszámolt arról is, hogy előrehaladott stádiumban van és a következő tanévben már elindulhat az úgynevezett blokkosított oktatás bevezetése, melynek lényege, hogy a hallgatók az egyes hetekben ugyanazon a klinikán teljesítik a gyakorlati időt, így csökkenni fog az órák közötti utazgatás. Azonban – mint a dékán rámutatott – ennek bevezetése jelentős előkészítő munkát igényel, mivel a cél, hogy az átállással a képzés hatékonysága is javuljon. Ebben számítunk a Heidelbergi Egyetem támogatására is, mely lehetőséget biztosít, hogy az érintett klinikák és intézetek egy-egy oktatója személyesen is megtekinthesse a náluk folyó blokkosított oktatást. Már megtörtént annak a 21 oktatónak a kijelölése, aki Heidelbergbe fog látogatni. Az ő tapasztalataikra is alapozva történik majd meg a blokkosított oktatás bevezetése a jövő tanévtől – mondta el dr. Hunyady László.

Az angol és német nyelvű oktatás területén a kar vezetése bővíteni szeretné az akkreditált külföldi kórházak számát, ugyanis a nemzetközi hallgatók részéről gyakori igény, hogy saját hazájukban szeretnék a gyakorlati képzést elvégezni. Dr. Hunyady László elmondta: az akkreditációs eljárás Koreával és Kanadával van a legelőrehaladottabb állapotban.

Dr. Hunyady László az elmúlt időszakban feszültségeket okozó augusztusi vizsgaidőszakkal kapcsolatban arról számolt be, hogy kielemezték a most zárult tanévben először alkalmazott új vizsgarendszert. A vizsgaidőszak törvényi okokból szükségessé vált módosítása értelmében a hallgatók a korábbi három hét helyett idén csak egy héten vizsgázhattak augusztusban, ugyanakkor júliusban is kaptak plusz egy hetet. Az adatokból kiderül: az ÁOK magyar hallgatói körében felére csökkent az elmaradt, illetve sikertelen vizsgák száma. Míg a tavalyi tanév kezdetekor 1034 vizsga hiányzott, addig most ez a szám 489-re csökkent. Ráadásul már július 4-én is kevesebb – összesen csak 994 – vizsga hiányzott, mint a tavalyi tanévkezdéskor. A dékán szerint a számok azt mutatják, hogy a hallgatók nemcsak alkalmazkodni tudtak az új rendszerhez, de sikeresebben is vizsgáztak, mint korábban. Mint rámutatott: a hallgatók nagy része már eddig is elfogadta, hogy az egyetem vezetése a törvényi szabályozás miatt kénytelen volt átalakítani a korábban megszokott augusztusi vizsgáztatást. A dékán bízik abban, hogy a meglepően jó számok a többi hallgatót is meggyőzik arról, hogy a más egyetemeken már évekkel ezelőtt bevezetett az új vizsgarendszer itt is sikeresen alkalmazható.

Dobozi Pálma
Fotó: Kovács Attila, Semmelweis Egyetem 

A cikket a Semmelweis Egyetem Kommunikációs Igazgatósága tette közzé.