Konkrét eseteken keresztül adja át az elméleti tudást az onkológiai e-learning tankönyv, amelynek feltöltése teljes egészében elkészült – tájékoztatott dr. Torgyík László, a Semmelweis Egyetem Radiológiai és Onkoterápiás Klinikájának szakorvosa, az elektronikus tananyag egyik szerzője, a projekt operatív vezetője. A dokumentumot először szeptemberben használhatják élesben azok az orvostanhallgatók, akik a szabadon választható kurzusok közül az onkológia mellett döntenek. Ugyanakkor már más egyetem is érdeklődött a szakterület alapjait 172 részben összefoglaló, több mint ezer képpel és három videóval illusztráló tananyag iránt.

Az általános elméleti, majd az általános klinikai onkológiáról szóló részek után szervenként lebontva mutatja be a könyv az egyes daganattípusokat megtörtént esetek konkrét leírásán keresztül. Így jobban rögzül a tudás – hangsúlyozta dr. Torgyík László.

Például a melanómáról szóló rész egy olyan beteg történetével kezdődik, aki a fejbőrén lévő anyajegy miatt ment orvoshoz. Milyen kérdéseket kell feltennie az orvosnak ilyen helyzetben? Milyen további lépésekre van szükség a beteg válaszainak tükrében? Ilyen gyakorlati elemeket is tartalmaz a tananyag, amely a tumor klinikai megjelenését színes képeken mutatja be.

A hallgatók minden fejezet végén egy kérdőív segítségével tesztelhetik a tudásukat, s ha jobban elmélyülnének egy-egy témában csak a szerzők által ajánlott internetes hivatkozásokra, linkekre kell kattintaniuk.

Szövettani vizsgálat

Az elektronikus onkológia tankönyv is uniós támogatással készült. Mint arról már beszámoltunk, a „Klinikai Moduláris és Interdiszciplináris, Tananyag- és Tartalomfejlesztés a Semmelweis Egyetem Öt Klinikáján” (TÁMOP-4.1.2-08/2/A/KMR-2009-0019 ) című projekt több mint 72 milllió forint vissza nem térítendő támogatást nyert el. A fejlesztések összköltségvetése a 90 millió forintot is meghaladja, amelyhez a 20 százalékos önerőt a projektben résztvevő öt klinika biztosítja. A programban a Fül-orr-gégészet és Fej-nyaksebészeti Klinika, a Neurológiai Klinika, a Pszichiátriai és Pszichoterápiás Klinika, az Ortopédiai Klinika, valamint a Radiológiai és Onkoterápiás Klinika vesz részt. Egyik területen sem készült eddig e-learning tananyag, amelynek előnye a hagyományos tankönyvekkel szemben az is, hogy minden évben frissül.

Szeptemberre mind az öt területen élesben is használható lesz az e-learning. Az elektronikus neurológia tankönyv például egyebek mellett képek és videók segítségével szemlélteti, hogy miként kell elvégezni egy-egy vizsgálatot. A pszichoterápiás tananyag elkészítéséhez pedig még színészeket is „alkalmaztak”. A gyakorló terapeuták az ő segítségükkel mutatnak be gyakran előforduló eseteket, helyzeteket, s azok megfelelő kezelését.
DP

A Semmelweis Egyetemen jelenleg zajló digitális tananyagfejlesztések:

  • A Kutatásszervezés és innovációmenedzsment az egészség- és élettudományok területén – tananyag- és tartalomfejlesztés (TÁMOP-4.1.2-08/2/A/KMR-2009-0023)
  • A „Klinikai Moduláris és Interdiszciplináris, Tananyag- és Tartalomfejlesztés a Sem-melweis Egyetem Öt Klinikáján” (TÁMOP-4.1.2-08/2/A/KMR-2009-0019 )
  • A „Mesterséges Intelligencia Elektronikus Almanach” (TÁMOP-4.1.2-08/2/A/KMR-2009-0026)
  • A „Képzés- és tartalomfejlesztés a Semmelweis Egyetemen” (TÁMOP-4.1.2/A/2-10/1-2010-0008)
  • Az „Elektronikus oktatási anyag kialakítása az élő szervezet strukturális összetevőinek és biokémiai folyamatainak képalkotó elemzésére” (TÁMOP-4.1.2-08/2/A/KMR-2009-0020)
  • A „Patológus szakorvos képzés és orvos továbbképzés” (TÁMOP-6.2.2/B-09/1-2009-0012)