Magyarországon elsőként beteg szimulátorra épülő gyakorlatokat vezet be képzésébe a Semmelweis Egyetem Egészségtudományi Kara, így a kar hallgatói az idei tanévtől már a külön e célra létrehozott Klinikai Szimulációs Laboratóriumban szerezhetik meg a szükséges gyakorlati ismereteket, tapasztalatokat.

A Laboratórium ünnepélyes átadására szerdán került sor. A Mérnökakadémiák Világszövetsége (CAETS) 16 pontban határozta meg a következő évtized mérnöki munkájának legnagyobb kihívásait, amelyek mindegyike az életminőség javítását szolgálja. Ezek között is kiemelten fontos szerephez jut a szimulátorok alkalmazása az oktatásban.

Az átadott szimulátor az egészségügyi oktatás csúcstechnikájaként komplex élettani folyamatokat modellez valósághű körülmények között, lehetőséget teremtve a hallgatóknak a kórképek felismerésére, elemzésére és az ellátás gyakorlására. A Laboratórium egyidejűleg szolgál oktatási és kutatási célokat is, miközben sürgősségi betegellátó egységként oktatási feladatokat lát el, pedagógiai és módszertani kutatásokra is lehetőséget ad.

Az új laboratórium küldetése a repülőgép-pilóták oktatásában használt szimulátorokéhoz hasonló: valósághű környezetet biztosít, változatos és oktatás-módszertani szempontból előre tervezhető eseteket produkál, miközben a biztonsági kockázatokat minimalizálja. Ez lehetőséget ad a hallgatóknak az addig elsajátított elméleti ismeretek szintetizálására, azok szituációs alkalmazására, és kellő gyakorlati rutin elsajátítására. A Medical Education Technologies Institute (METI) által készített Human Patient Simulator – Emergency Care Simulator (HPS-ECS) nem csak külsőleg élethű, hanem az élettani folyamatokat is hűen modellezi. Pulzusa, légzése, bélhangjai életszerűek, az adott kórképnek és státusznak megfelelőek. Segítségével a hallgatók számára olyan eseteket is be tud mutatni a Laboratórium, amelyek klinikai körülmények között nagyon ritkák, és éppen ezért felismerésük, és hatékony ellátásuk rendkívül nagy jártasságot igényel. Az esetek reprodukálhatóak, így az ismeretek elsajátításának ellenőrzése, objektív mérése – amelyben egy több kamerás videó-rendszer is részt vesz – biztosított. A rendszer felvételei a beteg élettani folyamataival, vitális paramétereivel egybevetve visszanézhetőek, és elemezhetőek.