Tűzijáték, mikroszkópos képalkotás, szabadulószoba, békacsontváz röntgen, zenélő szökőkút, EKG felvétel, kvíz kérdések, újraélesztés – ilyen és ehhez hasonló izgalmas, érdekes és nagyon inspiráló programsorozatban volt részük azon balassagyarmati középiskolásoknak, akik kitartásukkal, szorgalmukkal valamint aktivitásukkal a legjobb eredményt érték el és kitűntek társaik közül a Nógrád megyében zajló egészségnevelő program kapcsán.

A háromnapos jutalomtábort az Általános Orvostudományi Kar támogatásával a Budapesti Orvostanhallgatók Egyesülete (BOE) szervezte augusztus 20-22 között.  A fővárosba öt középiskolából érkeztek diákok, akik a Balassagyarmaton zajló egészségmegőrzéssel kapcsolatos interaktív foglalkozásokon, illetve az erre épülő online vetélkedőn átlagon felül teljesítettek. A gyerekek számára ez a tábor váratlan meglepetés volt, hisz csak a verseny lezárulta után értesültek a jutalomról.  A táborba érkező közel húsz diák kísérője és mentora Major Dávid, a BOE általános elnökhelyettese és Nagy Alexandra, gazdasági elnökhelyettes volt, de rajtuk kívül a Balassagyarmati Egészségnevelő Program számos oktatója is részt vett a szervezésben. Az első napon az ismerkedés mellett az állami tűzijátékot a különleges Milestone Apartments Budapest tetejéről tekinthették meg a diákok, akik így egyedi, hangulatos élményben részesülhettek köszönhetően a ház vezetésének.

Másnap az Általános Orvostudományi Kar Intézeteinek szervezésében meghallgathatták a kifejezetten az ő kedvükért megtartott előadásokat, megnézték az oktatáshoz és kutatáshoz használt különböző eszközöket, mikroszkópokat. 

Veres Dániel a Biofizikai és Sugárbiológiai Intézet adjunktusa hallgatói rtg géppel egy békacsontváz röntgenezésével mutatta be az eszközt, majd a jelenlévőkkel átmentek az in vivo képalkotó laborba, ahol az állatkísérletekhez használt rtg-CT használatának rejtelmeibe avatta be a diákokat.

Ezt követően Kellermayer Miklós professzor, intézetigazgató az atomi erő mikroszkóp (AFM) teremben vezette végig a diákokat, akik természetesen az ott lévő tekintélyes mikroszkópokat is szemügyre vehették. Egy sztereomikroszkóppal megnézhették az AFM rugólapkáját, továbbá olyan sejtmagról, miozinról, bakteriofágról készült képeket tanulmányozhattak, melyek az AFM-mel készültek. A hallgatók nagyon érdeklődőek voltak, és lenyűgözte őket a szuperrezolútiós (STED) mikroszkóp is, amivel főként nagy felbontású felvételeket tekinthettek meg a fibroblastokról.

Monori-Kiss Anna a Klinikai Kísérleti Kutató Intézet oktatója és kutatója segítségével megtanulhatták, hogyan kell az EKG-t felhelyezni egy páciensre, illetve annak értékelésébe is beavatta a tanulókat. Ezek után egymás szívének működését tanulmányozták és igyekeztek arról pontos képet adni. A hallgatókat teljes mértékben lenyűgözte az a tudás, amit ezen állomásokon, viszonylag rövid idő alatt kaptak.

Az Élettani Intézet könyvtárában Hunyady László dékán úrral, az intézet igazgatójával nagyon közvetlen, kötetlen beszélgetés során találkozhattak a diákok. Dékán úr nemcsak az egyetemen folyó kitűnő oktatásról beszélt, hanem saját tapasztalatain keresztül betekintést engedett abba is, hogy milyen fontos kutatómunka zajlik a Semmelweis Egyetem berkein belül. A kutatás szépségeit, lehetőségeit ecsetelve dékán úr párhuzamot vont az egyetemet látogató fiatalok lehetőségei és a kutatással elérhető eredmények között, szavait idézve „határok manapság szinte már nem léteznek, de ha mégis, akkor gondolatainkkal, és azok megvalósításával átléphetőek.” Dr. Hunyady László szavai így tanévkezdés előtt nagyon inspirálóak voltak a hallgatók számára, volt olyan résztvevő, aki most először gondolkodott el, illetve írta felül korábbi elképzelését a jövőjét illetően.

A délután folyamán az Anatómiai Múzeumba látogattak el a táborozók, ahová egyébként csak a Semmelweis Egyetem hallgatói léphetnek be. Pihenésképp hajóval ellátogattak a Margit-szigetre, ahol a zenélő szökőkút teljesen elvarázsolt mindenkit. Mire visszaértek a szállásra, egy szabadulószobává átalakított hely várta őket. Egy képzeletbeli vírus támadását kellett visszaverni a feltett kérdésekre adott helyes válaszokkal, az ügyességi, vagy éppen logikai feladatok jó megoldásaival. Késő este boldogan, fáradtan és természetesen vírusmentesen zárták a napot.

Az utolsó nap a Sziklakórházat tekintették meg a gyerekek. Itt megmutatták nekik, hogy a világháborúk és a forradalom alatt hogyan látták el a sebesülteket a titokban működő kórházban. Minden kórterem, műtő korfestő jelleggel van berendezve. A tárlatvezetés alatt a résztvevőket két csapatra osztották, és kérdésekkel, feladatokkal versenyeztették őket. Egyik ilyen állomás volt az újraélesztés helyes technikája.  A kórház munkatársait is meglepte mennyire ügyesen és precízen hajtották végre a feladatokat. Ez egyben pozitív visszajelzés volt az egészségnevelő programról is, hisz a diákok e projekt keretében már részesültek újraélesztő tanfolyamban. A kórházi tapasztalataik végén kvízkérdéseket kaptak, amit a tanulók szintén nagyon ügyesen oldottak meg.  A tábor résztvevői nagyon hálásak voltak, hogy ilyen közeli bepillantást nyerhettek az egyetemi életbe.

Noha a program végén nehéz szívvel búcsúztak a fővárostól, abban biztosak lehetnek, hogy dékán úr szavaira reflektálva szeretettel várjuk vissza őket.

Szöveg: Tarnóczy-Tóth Katalin
Fotó: Incze Katalin